Niels Christian Hvidt

Professor, Theol.Dr.

Foredrag

Det Kristne Profetbegreb

Profeti og Åbenbaring i Kristendommen 

Med historiske og samtidige eksempler

”Er der ikke en af Herrens profeter her, hos hvem vi kan søge råd fra Herren?” hedder det i det Gamle Testamente på et tidspunkt, hvor gode råd var dyre. Men der har altid været profeter, ikke blot i Jødedommen, men også i Kristendommen.

Niels Christian Hvidt blev i 1997 cand. theol. Fra Københavns Universitet, efter samme år at have fået tildelt universitetets guldmedalje for en afhandling med titlen ”Profeti og åbenbaring”. Han er forfatter til flere bøger, bl.a. hans italienske doktorgrad Christian Prophecy – the Post-Biblical Tradition(Oxford University Press 2007) med tidligere Pave Benedikts forord.

Han er en af de førende indenfor feltet og giver et overblik over, hvad profeter er for nogle størrelser, hvad deres funktion er, og hvad der har præget dem gennem historien. Han vil endvidere give samtidseksempler med personer som græsk-ortodokse Vassula Rydén og dansk-lutherske Charlotte Rørth.

Vassula, var en helt almindelig kvinde, der før sin første åbenbaring kun sjældent tænkte over sin tro og ikke ejede en Bibel. Hun fik pludselig en klar profetisk kaldelse gennem åbenbaringer, der ændrede hendes og familiens liv radikalt, åbenbaringer, der er publiceret over 13 bind på 50 sprog. Charlotte Rørth er en anden, helt almindelig kvinde fra Danmark, der oplevede to Kristusåbenbaringer i et kapel i Spanien. Hun har beskrevet sine erfaringer i flere bøger, der mod al forventning blev bestsellers i Danmark og udland. 

Personer som Vassula og Charlotte får nu mennesker til at spørge, om det er muligt, at Gud, der overgår alt og alle, vil forlade Sin Trone og tale på forståeligt engelsk eller dansk til et moderne sekulariseret menneske og gennem hende til hele sin kirke? Mange, der har læst Vassula Rydéns bøger ”Sandt Liv i Gud” eller Charlotte Rørths bøger ”Jeg mødte Jesus” og ”Vi mødte Jesus” er overbeviste om, at det er tilfældet. De mener, at Gud, som beskrevet i Bibelen, bliver ved at åbenbare sig gennem tiderne, ikke mindst når der er særligt behov for det, og troen er udfordret.

I foredraget vil Niels Christian Hvidt bringe de primære emner i spil, der er relevante i krydsfeltet mellem Åbenbaring og profeti – for har vi overhovedet brug for åbenbaringer og profetiske nådegaver efter Åbenbaringen (med stort Å)? Når Kristus er kommet og har givet sig selv på Korset og talt det ultimative Guds ord ind i tiden, er der så behov for yderligere ord fra Gud? En grundig teologisk, historisk og fænomenologisk undersøgelse vil vise, at der er lige så stort behov for åbenbaringer og profetiske gaver i den post-bibelske tid som før Kristi komme, måske mere end nogensinde før, hvor så mange lader til at have glemt betydningen af at kende Gud.

Se mere på www.christian-prophecy.org

Regioner
Hele landet