Lone Brinkmann

Gæsteunderviser, litterær konsulent og skribent

Foredrag

Fra Kierkegaard til YouTuber

–  Hvad kan vi lære om digital dannelse af liljen på marken? 

De større elever i grundskolen er i en alder, hvor de stiller sig selv mange eksistentielle spørgsmål. De er ved at finde ud af, hvem de er, hvad de står for, og hvad deres værdier er. Det er en tid, hvor det er svært at være anderledes og føle sig uden for fællesskabet. Kierkegaard skriver til de unge og for de unge, fordi han om nogen ved, hvordan det er at føle sig anderledes og uden for fællesskabet. I sine fortællinger om liljen på marken og fuglen under himlen inspirerer han til at diskutere eksistentielle spørgsmål, digital dannelse og de unges forhold til de sociale medier. Lille YouTube på skærmen der, hvem er skønnest i landet her? Det er let at blive ramt af sammenligningens bekymring, og derfor skal eleverne bl.a. arbejde med det Kierkegaard definerer som sammenligningens uro og misundelsen som skjult beundring i den lille historie om liljens stræben efter at blive ligesom kejserkronen, og hvilke store konsekvenser det får, når man bliver påvirket af, hvad andre gør, og det leder hen til em diskussion om, hvordan andre iscenesætter sig selv på de sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat. Målgruppe: 7. – 10. klasse Fag: Konfirmandundervisning, religion og dansk i grundskolen Skal liljen på marken lære din klasse eller dine konfirmander om digital dannelse? Hvis du er i tvivl, så læs her, hvad andre konfirmander har fået ud af mit besøg: Man skal ikke være ond på internettet, fordi det er dårlig stil at svine en anden til. Man skal ikke sammenligne sig med andre, fordi man er god nok, som man er. Man skal ikke mobbe på de sociale medier, fordi man ikke skal gøre en andens liv svært. Det er OK at se ud som man gør, fordi det ikke kan laves om. Man er OK som man er, fordi man har forskellige personligheder. Feedback fra konfirmanderne hos sognepræst Gunvor Sandvad, Særslev Kirke

Regioner
Hele landet